La FaPaC no només treu targeta vermella per les retallades, sinó que també treu targeta
vermella per la seva mala gestió. Coincidim amb el Govern que per millorar l’educació no tot és
qüestió de pressupost, també entren altres factors. Cal fer bé altres feines, cal planificar, cal
dialogar, ser clar, i cal pensar bé el que es fa. Però, malauradament, el Departament tampoc
l’encerta en aquests temes:
• NO s’ha aprovat el calendari escolar (Quin dia començaran les classes al setembre?
Ho sabrem abans d’acabar el curs? Hi ha algun cas així a Europa?)
• NO se sap l’aportació econòmica de la Generalitat a les escoles Bressol (Quant
pagaran les famílies a partir del curs vinent? S’ha de tenir valor i no esperar a l’estiu per
fer públic l’abast real del retrocés. S’admeten apostes)
• NO sabem quins horaris faran el centres el curs vinent (Amb l’agreujant que alguns
centres encara han de dir si faran jornada continuada o partida, amb els alumnes ja
preinscrits. Ens matricularem també a les palpentes en el tema horari?)
• NO coneixem les places dels tots els centres (públics i concertats) (Sabem d’alguns
increments de ràtio però, a punt de matricular els nostres fills, no sabem quina serà la
ràtio de les escoles on els haurem de matricular)
• NO coneixem les beques previstes per al curs vinent (No s’han pagat les beques
actuals de menjador, per exemple. Sembla que tot sigui fruit de la improvisació i del vent
que bufa. Tant de bo bufin altres vents per aquestes terres castigades)
• NO coneixem com funcionaran les escoles que tindran l’opció de les carmanyoles
(Un altre anunci pantalla. Justament el dia abans de l’Acte de Cloenda de Curs en on
FaPaC anunciàvem un clar suspens de la política educativa de la Generalitat i la seva
manca de diàleg. Casualitat?)
• NO coneixem quin serà el pla per aconseguir millorar la situació que radiografien
les proves de 4rt d’ESO (Què es farà de cara a les proves de recuperació del
setembre? Ens limitarem a posar un link a la web del Departament? Sembla ser que sí.
Això és el que pensen fer. Res més que això.)
• NO es coneix l’inventari i calendari de les construccions previstes per poder eliminar
els barracons actuals. (Només volem un calendari, i portem més de sis mesos amb una
entrevista demanada per parlar del tema.)
• NO es coneix l’avaluació del SEP. (Es va presentar com un gran projecte per millorar
l’èxit escolar. Les famílies estem totalment al marge del projecte, tot i que científicament
està demostrat que per millorar l’èxit escolar és cabdal la participació activa i en aspectes
decisoris de les famílies. No hem tingut cap reunió per estudiar el tema prèviament a la
seva implantació ni posteriorment per avaluar-lo. Només sabem què es fa, però no
sabem per què, ni quins resultats s’han obtingut.)
• NO coneixem quins seran els plans d’emergència en les escoles massificades.
(Esperem que hi hagi sort i no passi res greu. Les responsabilitats seran dels gestors del
Departament i no de mestres, monitors, conserges o directors.) Que estan fent? Retallar
és fàcil, però gestionar sembla que no s’en surten.
La FaPaC segueix a l’espera de resposta des del març de 2011 a la proposta de
col·laboració per resoldre el fracàs escolar que vam presentar per escrit a la
consellera, i que estava basada en el programa electoral del seu partit. Seguim
disposats a treballar per resoldre aquest problema és la nostra obligació fer-ho, de la
mateixa manera que és obligació de tota la comunitat educativa treballar per assolir
uns millors nivells de competències entre l’alumnat. Volem col·laborar per millorar el
sistema educatiu català i ens trobem manca de diàleg i portes .tancades. Més enllà de
presentacions de xifres buides i descontextualitzades i de l’aprovació de projectes com el
del SEP que no deixa de ser una devaluació de la sisena hora, no hem vist res més.
No callarem fins que aquests problemes entrin de ple no en el camp de la retòrica, sinó en el dels
fets i les accions de Govern. Fins ara hem vist molt fum i poca feina. La cultura de l’esforç es
transmet amb l’exemple i no amb el discurs i les paraules.
Fem una crida als actors implicats en el sistema educatiu català a defensar els valors de
l’escola pública com a base d’un país cohesionat. L’escola de qualitat és bàsica per poder
tenir un país del qual ens puguem sentir orgullosos.
Nosaltres pensem seguir fomentant una escola pública de qualitat, i treballarem tant com
calgui per aconseguir-la. Esperem que el Govern ens acompanyi.