Eixos dies s’esta comentant el resultat de l’estudi de la Fundació Jaume Bofill sobre el sistema educatiu a Catalunya
La Fundació Jaume Bofill ha presentat el día 17 de setembre en roda de premsa els primers resultats d’una anàlisi comparada sobre el sistema educatiu a Catalunya elaborat amb les dades del PISA 2006. El treball, dirigit per Ferran Ferrer, para atenció en l’equitat, l’excel·lència i l’eficiència del sistema educatiu a Catalunya.
La Vanguardia titula:
Aumentan las desigualdades entre las escuelas públicas y las privadas en Catalunya
El informe destaca que el fracaso escolar es mayor en los centros públicos por su incapacidad y falta de recursos para gestionar la diversidad en las aulas ….
Tanmateix hi ha el seguent article amb la resposta de l’administració:
Educació considera “magnífica” la enseñanza pública y tacha de “inútiles” algunos estudios
Podeu llegir el articles als enllaços pitxant sobre el titol. Que en penseu? podem comentar-ho tant a la llista de correu com al forum
0 Comments
JOAQUIN S.
Desde mi punto de vista el problema no esta en la calidad de la escuela pública (que desde mi experiencia es buena), si no en la gestión que se hace del concierto con la escuela privada.
El concierto tenía como objeto en su inicio compensar la ausencia de aulas públicas, pero ha derivado en una forma de recaudación más para los colegios privados.
Es decir la escuela privada concertada actualmente recibe dinero público, el mismo que la escuela pública, y además recibe el pago que realizan las familias, por lo tanto tiene más dinero, que puede utilizar, además de para enriquecer a los propietarios, para disponer de más medios.
Desde mi punto de vista, deberíamos avanzar hacia un nuevo modelo dónde el dinero público se destinase únicamente a la Escuela Pública, convirtiendo si fuera necesario los centros privados concertados en centros públicos.
Complicado, ya lo se, pero creo que sería lo más justo, no es normal que unos señores se enriquezcan con el dinero de nuestros impuestos.
Quique
El professor Antonio José Gil Padilla va al fons i és així de contundent en la ponencia presentada en un cicle sobre educació a Madrid:
“El sistema necesita mujeres y hombres que cooperen sin razonamientos en grandes grupos, que deseen consumir cada vez más, personas que quieran ser mandados, hacer lo que se espera de ellos y adaptarse sin fricciones al mecanismo social. Por lo tanto esta es la razón fundamental por la cual el modelo no ha cambiado, porque hasta ahora la escuela y la universidad han jugado el papel que de ellas se esperaba: formar personas que no piensen, que sean maleables, obedientes, que respondan a las pautas que se le marcan desde los ámbitos de poder. En el actual modelo educativo se conjuga exclusivamente la memoria con la obediencia.”
És tracta d’un anàlisi molt interesant de la situació actual de l’educació i dona algunes claus genèriques del nou camí que hauria de pendre el sistema educatiu. Podeu llegir-la sencera aquí:
http://www.tendencias21.net/ciclo/index.php?action=article&numero=24
Així donç, per mi alguna de les claus són:
-La evident manca de recursos a l’escola pública que genera aquesta desigualtat amb la privada/concertada.
-La hipocresia de les institucions parlant d’intengració i fomentant la segregació i desigualtat en funció del poder adquisitiu al mantenir aquesta duplicitat en el sistema educatiu.
-El fort canvi generacional que no va acompanyat amb noves dinàmiques d’aprenentatge (potser ja no serveixen els métodes educatius tradicionals, com apunta el professor Padilla, tenim nens dels segle XXI amb materials, sistemes i educadors – amb tot el carinyo- del segle XX).
Sol.lucions? A grans trets, aposta definitiva per el sistema únic d’educació públic, (privades si però sense subvencions) i repensar el model educatiu fent-lo atractiu i d’acord en els temps que vivim i estàn per venir.
*Joaquin: molt interessant el teu bloc, vols que l’afegim al llistat de blocs? sort en aquest camí!
Cristina
Hola
Trobo molt interessants les dues aportacions que heu fet, i espero llegir-me tranquil·lament l’article que suggereix en Quique sobre la opinió del professor Antonio Gil.
Des del meu punt de vista, un dels errors més importants i que no es va voler subsanar va ser la última reforma educactiva i la instauració del model de la ESO, ple de signatures que no proporcionen una cultura general. Tot el que ha fet posteriorment han estat “parches” i estem a la cua d´europa a nivell educatiu.
Tinc la impressió que els que vam estudiar amb el model antic tenim més coneixements bàsics que els joves d’avui en dia.
En la bàsica, per exemple, només s’estudia Catalunya…com donant per suposat dades més generals sobre Espanya, Europa, i els continents.
Recordo que a la bàsica em van ensenyar a situar en el mapa els continents, i de la peninsula ibèrica, els rius, les serralades, les diferents comunitats autònomes, etc etc.
Ara només es centren en catalunya fins a 6è. Els temaris son repetitius i mai acaben els llibres de text que ens encomanen.
El mes de juny no sembla tenir res d’educatiu, i tinc la impressió que és més una festa que res.
Trobo que les hores lectives ja són prou justes perquè no s’apliquin els temaris.
També vull afegir en el comentari que s’ha apuntat sobre la realitat actual en la que hi ha una diversítat cultural bestial.
D’entrada jo no acabo d’entendre on es veu el concert a les escoles anomenades concertades. En algunes, els preus segueixen sent molt abussius, afavorint la discrimació de classes socials.
La realitat en les escoles és que a la pública hi acaben arribant tots els infants nouvinguts, i no hi ha prou pressupost per ajudar-los a la integració educativa amb el problema de la llengua.
A la classe del meu fill hi ha un nen nou d’un altre país. No entén encara la nostra llengua. S’ha assentat al costat del meu noi.
Al preguntar-li al meu fill com és, em diu: és bon noi, però no s’entera de res…em pregunta sovint què vol dir allò o com es fa això…i de vegades em distreu. Porta una mena de traductor que li han proporcionat i jo l’ajudo…però de vegades em costa de seguir la classe.
Es evident que li he recomanat al meu fill que, si el noi nouvingut no entén res, per ajudar-lo, demani al professor que li expliqui, que no l’enten…i que ell està a classe per aprendre…però no pot suplir el paper del professor.
Es evident que aquest noi necessita més reforç…però no deu haver prou diners per posar més professors de reforç per aquests alumnes…se’ls emporta l’anomenada concertada..que com ja he dit, en algunes escoles de Gavà anomenades concertades…no se on li veuen el concert…Són escoles totalment elitistes.
Salutacions.